
| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258632106 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258632083 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Długość [mm] | 296 |
| Parametr | E |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| średnica zewnętrzna [mm] | 142 |
| Grubość 1 [mm] | 11,8 |
| nr EAN | 4260471911199 |

| Długość [mm] | 298 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 143,0 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 12,0 |
| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Ciężar [kg] | 1,9 |
| Zamiana tylko w parach | |
| nr EAN | 4027816468684 |

| Długość [mm] | 371 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 145,0 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 12,5 |
| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Ciężar [kg] | 2,17 |
| Zamiana tylko w parach | |
| nr EAN | 4027816469070 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Długość [mm] | 335 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 145 |
| Grubość [mm] | 13 |
| nr EAN | 8052553384689 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Długość [mm] | 288 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 147 |
| Średnica 1 [mm] | 8 |
| Średnica 2 [mm] | 12 |
| Średnica 3 [mm] | 8 |
| nr EAN | 8052553426563 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Długość [mm] | 284 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 143 |
| Grubość [mm] | 11,25 |
| nr EAN | 8052553441085 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
| Średnica [mm] | 11,75 |
| Długość 1 [mm] | 296 |
| Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 142 |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Parametr | E |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| Ciężar [kg] | 2,17 |
| Grubość 1 [mm] | 12,5 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 151 |
| Długość [mm] | 371 |
| nr EAN | 4909500616246 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| Parametr | E |
| Ciężar [kg] | 1,84 |
| Grubość 1 [mm] | 11,8 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 142 |
| Długość [mm] | 296 |
| nr EAN | 4909500764220 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Parametr | E |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| Ciężar [kg] | 2,28 |
| Grubość 1 [mm] | 13 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 145 |
| Długość [mm] | 335 |
| nr EAN | 4909500810040 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
| Parametr | MB |
| Ciężar [kg] | 1,85 |
| Średnica 1 [mm] | 8,6 |
| Średnica 2 [mm] | 12,4 |
| Średnica 3 [mm] | 8,6 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 147 |
| Długość [mm] | 288 |
| nr EAN | 4909500623404 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| Parametr | E |
| Ciężar [kg] | 1,81 |
| Grubość 1 [mm] | 11,3 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 143 |
| Długość [mm] | 284 |
| nr EAN | 4909500811689 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| nr EAN | 7394410093398 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| nr EAN | 7394410105121 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
| Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
| nr EAN | 7394410132868 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Numer seryjny | 4031511 |
| nr EAN | 5901159225175 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Numer seryjny | K4061521 |
| nr EAN | 5901159233729 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| nr EAN | 7394410093398 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
| nr EAN | 7394410093558 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| nr EAN | 7394410105121 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
| nr EAN | 7394410105237 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| nr EAN | 7394410105268 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
| Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
| nr EAN | 7394410132868 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
| nr EAN | 7394410132615 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 5900427372054 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 5900427372061 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Strona zabudowy | na dole |
| Strona zabudowy | góra |
| nr EAN | 5900427313675 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 5901619504673 |


| Ilość na oś | 2 |
| Wysokość [mm] | 37 |
| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 5908229920275 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.

Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy

Zestawy naprawcze przekładni kierowniczych
29-09-2025

Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025

Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025

Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025

Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025